strona główna rozkłady jazdy wyszukiwarka połączeń plan rozwoju projekty UE kontakt do pobrania reklama w serwisie linki

Autobusy:

Czwartek, godzina 07:20

Zmiany:

 » Rozkład jazdy
 » Planer podróży
 » Bilety
 » Sieć sprzedaży
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Biletomaty
 » Ulgi
 » Kontrola biletów
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Dane osobowe
 » Mapa sieci
 » Historia
 » Tabor
 » Na żądanie
 » Regulamin
 » FAQ

Tramwaje:

 » Rozkład jazdy 41
 » Rozkład jazdy Z41
 » Bilety
 » Wspólny bilet
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Mapa Z41
 » Historia

Kolej:

 » Rozkład jazdy
 » Wspólny bilet WBA
 » Szukaj połączenia
 » Dworzec PKP
 » ŁKA
 » Kontakt

PKS, BUS:

 » Rozkład jazdy BUS
 » Rozkład jazdy PKS
 » Przystanki PKS
 » Kontakt
 » Dla przewoźników

Taxi:

 » Ceny, kontakt
 » Postoje taxi
 » Uzyskanie licencji

Autobusy hybrydowe policzyły pasażerów

Dzięki bramkom zliczającym wiemy ile osób korzysta z poszczególnych kursów MZK. Autobusami jeździ dziennie o tysiąc osób więcej niż trzy lata temu. Najwięcej pasażerów korzysta z „jedynki” – ponad 4 tys. w dniu powszednim. Liczba pasażerów wzrosła niemal na wszystkich liniach. Z miesiąca na miesiąc rośnie sprzedaż biletów w biletomatach.

W dwóch autobusach hybrydowych w każdych drzwiach zainstalowane są bramki, które na każdym przystanku zliczają pasażerów wsiadających i wysiadających. Dawniej do zliczania liczby pasażerów zatrudniano ankieterów, którzy jeździli autobusami i spisywali ile osób wsiada i wysiada.

W dzień powszedni do autobusów MZK wsiada 15.260 osób (nie licząc linii Z41). To o 1.231 (9%) więcej niż trzy lata temu. Zdecydowanie najwięcej osób korzysta z „jedynki” – w dniu roboczym autobusy tej linii przewożą 4.018 pasażerów, o 10% więcej niż w 2016 roku (wtedy z linii „1” korzystało 3.656 osób, czyli o 362 osoby mniej niż teraz). Na dwudziestu „kółkach” linii „1” zarejestrowano łącznie ponad sto osób, najwięcej w parze kursów o 15:35 z Dworca PKP i 16:06 z Waltera-Jankego, z których skorzystało łącznie 154 pasażerów.

Wzrost liczby pasażerów w dniu powszednim odnotowano na wszystkich liniach za wyjątkiem „czwórki” i „szóstki” – te jednak kursują tymczasowo objazdem i omijają przystanki przy SDH. Największy procentowo wzrost popytu odnotowano na linii „T” do Rzgowa – na przestrzeni trzech lat przybyło w dniu roboczym 22% pasażerów (z 846 osób w 2016 r. do 1.032 osób w 2019 r.). Dużą skalę wzrostu odnotowano także na „dwójce” (o 20% - z 1.543 do 1.846 osób) i „263” (o 17% - z 559 do 653 osób).

Aż o 20% więcej pasażerów podróżuje autobusami w sobotę. W 2016 r. w soboty do autobusów wsiadało 5.919 osób, podczas gdy w 2019 r. już 7.101. To wzrost aż o 1.182 pasażerów, a więc niemal tyle samo, ile przybyło w dniu powszednim. Liczba pasażerów w sobotę wzrosła na wszystkich liniach za wyjątkiem linii „263”, na której zarejestrowano o 9 osób mniej niż w 2016 roku. Najbardziej imponujący wzrost liczby pasażerów w sobotę dotyczył „siódemki” – w 2019 r. autobusami tej linii przewieziono aż o 59% osób więcej niż w 2016 r. (347 osób w 2019 r. względem 218 trzy lata temu). Trzystu pasażerów przybyło w sobotę na „trójce” – liczba podróżnych wzrosła z 819 w 2016 r. do 1.119 w 2019 r. (aż o 37%). Znaczny wzrost popytu dotyczy jeszcze kilku linii („2” – o 21 proc., „5” i „T” – po 20 proc., „6” – 18 proc.).

Na wzrost liczby podróży autobusami w sobotę z pewnością miało wpływ wprowadzenie niedziel wolnych od handlu. Liczba pasażerów przewożonych autobusami MZK w niedzielę spadła z 3.778 osób w 2016 r. do 3.677 w 2019 r. (o 101 osób, czyli 2,7%).

W skali przeciętnego miesiąca w 2019 r. przewożono 367.249 osób, czyli o 30.344 (9%) więcej niż trzy lata wcześniej. Najwięcej pasażerów przybyło na liniach: „1” (8.750 osób), „2” (7.299 osób) i „T” (4.120 osób). Największy wzrost procentowy odnotowano natomiast na linii „260” (26%). Dane uzyskane z automatycznych bramek zliczających okazały się być niemal identyczne, jak oszacowane na podstawie liczby sprzedawanych biletów.

Efektywność wykorzystania autobusów mierzy się poprzez obliczenie liczby pasażerów w przeliczeniu na 1 kilometr. W dniu powszednim najkorzystniej wypadła pod tym względem linia „1”, a tuż za nią uplasowały się linie „4”, „5” i „7”. W sobotę najlepiej wykorzystane były autobusy linii „7” i „3”, co ciekawe – z wynikami lepszymi niż jakakolwiek linia w dniu powszednim. W niedzielę przodowały z kolei linie „265” i „5”.

Największe napełnienia bramki zliczające zarejestrowały 1 listopada. W Dniu Wszystkich Świętych liczba pasażerów przewożona na liniach „1” czy „3” przekraczała 100 osób na pojedynczy kurs, a największy ruch panował w godzinach 9:00 – 13:00.

Pasażerowie z miesiąca na miesiąc coraz bardziej przyzwyczają się do biletomatów. W styczniu 2020 r. – pomimo przypadających na ten miesiąc ferii zimowych – pasażerowie kupili w automatach trzy razy więcej biletów niż rok wcześniej. W styczniu 2020 r. urządzenia sprzedały nam 39.450 biletów o łącznej wartości blisko 102 tys. zł, podczas gdy w styczniu 2019 r. – 13.318 biletów za niecałe 33 tys. zł.

Efektem wykonywanych pomiarów potoków pasażerskich w autobusach będą niewielkie zmiany w rozkładach jazdy, które planowane są na marzec.

środa, 5.02.2020 / godz.: 08:14




Od 31.01 tymczasowa zmiana trasy


Od 1.02 zmiana taryfy opłat


Od 20.01 nowa stała trasa, zmiana rozkładu jazdy i zmiana charakteru przystanków ze stałych w "na żądanie"


Od 1.12 zostaje uruchomiona linia zastępcza za tramwaj


Od 1.12 tymczasowa zmiana trasy


Od 1.12 uruchomienie tymczasowych przystanków na ul. Warszawskiej


Od 29.11 tymczasowa zmiana trasy


Od 16.09 tymczasowa zmiana trasy


Od 16.09 zmiany przystankowe na ul. Kilińskiego i Jutrzkowickiej

Zaplanuj podróż:







Rowerowe Łódzkie:

 » Jak to działa?
 » Cennik
 » Mapa stacji
 » Regulamin
 » Aktualności
 » Kontakt
 » O projekcie

Facebook:

© Urząd Miejski w Pabianicach - Wydział Infrastruktury Technicznej i Komunikacji | komunikacja@um.pabianice.pl | tel. 42-225-46-27